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Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 10:37
par benugho
:salut: ,

Quelle est la manip' à effectuer sur l'ESC pour lui "dire" que l'on a branché une 2s ou 3s ?
Car quand j'allume mes 1/16, l'ESC s'allume en vert, donc je suis bien en mode lipo avec détection "cute off"; le problème est quand je branche une lipo 2s, les voitures font 10 mètres et l'ESC clignote en rouge donc lipo déchargée alors qu'elle sort du chargeur sous 1C

Si je ne dis pas de bêtise, le cut off sur un ESC fonctionne par détection de la tension dans la batterie soit la somme des tensions dans chaque éléments de la batterie.

Donc je si branche une 2s chargée, j'ai aux bornes (on va faire simple en utilisant des chiffres ronds) 2 x 4 volts soit 8 volts

Si je branche maintenant une 3s chargée, j'ai aux bornes 3 x 4 volts soit 12 volts

Quand ma 3s va être déchargée, je devrait avoir ( à peu de chose prêt) une tension aux bornes de la 3s identique à celle d'une 2s chargée ce qui expliquerait mon soucis

Espérant avoir été clair
Merci pour votre aide
Ben

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 11:46
par flyben
hello

ce serait bien de savoir quelle esc c'est exactement pour pouvoir te répondre

Benjamin
ya tellement de modèles

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 11:58
par tom4
hello

si c'est l'esc traxxas d'origine, il est sensé savoir tout seul si tu es en 2 ou 3S
sauf que j'ai eu le même soucis sur un esc traxxas, il se mettait en coupure tout le temps.

comme je l'avais acheté d'occasion, il a fini à la benne :(

tom4

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 12:09
par benugho
Ces sont les ESC d'origines, Traxxas Velineon VXL 3M

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 14:05
par LeGlod
La reponse est peut etre la https://traxxas.com/support/Programming ... ed-Control

Programming Your Traxxas Electronic Speed Control
Article #542659

This article will show you how to program your Traxxas electronic speed control. These programming steps are the same for the XL-2.5, XL-5, XL-10, EVX-2, VXL-3s, and VXL-3m. Your Traxxas electronic speed control may require periodic programming to maintain optimal performance. If your vehicle stops responding to throttle input, if you would like to change to a different mode, or if you switch from NiMH batteries to LiPo batteries you will need to go through these programming steps.



ESC Setup Programming (Calibrating your ESC and transmitter)

Read through all of the programming steps before you begin. If you get lost

during programming or receive unexpected results, simply unplug the battery,

wait a few seconds, plug the battery back in, and start over.



1. Connect a fully charged battery pack to the ESC.

2. Turn on the transmitter (with the throttle at neutral).

3. Press and hold the EZ-Set button (A). The LED will first turn

green and then red. Release the EZ-Set button.

4. When the LED blinks RED ONCE, pull the throttle

trigger to the full throttle position and hold it

there (B).

5. When the LED blinks RED TWICE, push the throttle

trigger to the full reverse and hold it there (C).

6. When the LED blinks GREEN ONCE, programming

is complete. The LED will then shine green or red

(depending on low-voltage detection setting)

indicating the ESC is on and at neutral (D).





VXL-3s, VXL-3m, EVX-2, XL-5, and XL-2.5 Battery Settings (Low-Voltage Detection Setting)

The VXL-3s, VXL-3m, EVX-2, XL-5, and XL-2.5 electronic speed controls are

equipped with built-in Low-Voltage Detection. The Low-Voltage Detection

circuitry constantly monitors the battery voltage. When the battery voltage

begins to reach the minimum recommended discharge voltage threshold for LiPo battery

packs, the speed control will limit the power output to 50% throttle. When the

battery voltage attempts to fall below the minimum threshold, the speed control

will shut down all motor output. The LED on the speed control will slowly

blink red, indicating a low voltage shutdown. The speed control will stay in this

mode until a fully charged battery is connected.

Your model includes a Power Cell NiMH battery. The electronic speed control's

Low Voltage Detection has been disabled for best performance with

this NiMH battery. The speed control's LED will glow red when it is turned on,

indicating Low Voltage Detection is disabled. Be certain to activate Low-

Voltage Detection if you install LiPo batteries in your model. Never use LiPo

batteries while Low-Voltage Detection is disabled.





Verify that Low-Voltage Detection is DISABLED:

1. Turn on the transmitter (with the throttle at neutral).

2. Connect a fully charged battery pack to the speed control.

3. Press and release the EZ-Set button to turn the speed control on. If the LED is solid

red, then the Low-Voltage Detection is DISABLED (not safe to use LiPo

batteries). If the LED is solid green, then Low-Voltage Detection is ACTIVATED.



To activate Low-Voltage Detection (LiPo setting):

1. Make sure the LED on the speed control is on and red.

2. Press and hold the EZ-Set button for ten seconds.

The LED will turn off and then light green. Also, a

"rising" musical tone will be emitted from the motor on brushless equipped models.

Brushed models equipped with the XL-5, EVX-2, and XL-2.5

will beep twice.

3. Low-Voltage Detection is now ACTIVATED.



To disable Low-Voltage Detection (NiMH setting):

1. Make sure the LED on the speed control is on and green.

2. Press and hold the EZ-Set button for ten seconds.

The LED will turn off and then light red. Also, a

"falling" musical tone will be emitted from the motor

on brushless models. Brushed models equipped with the

XL-5, EVX-2, and XL-2.5 will beep three times.

3. Low-Voltage Detection is now DISABLED.





ESC Profile Selection

The speed control is factory set to Profile #1 (100% forward, brakes, and

reverse). To disable reverse (Profile #2) or to allow 50% forward and 50%

reverse (Profile #3), follow the steps below. The speed control should be

connected to the receiver and battery, and the transmitter should be

adjusted as described previously. The profiles are selected by entering the

programming mode.



Profile Description

Profile #1 (Sport Mode): 100% Forward, 100% Brakes, 100% Reverse

Profile #2 (Race Mode): 100% Forward, 100% Brakes, No Reverse

Profile #3 (Training Mode): 50% Forward, 100% Brakes, 50% Reverse



Selecting Sport Mode (Profile #1: 100% Forward, 100% Brakes, 100% Reverse)

1. Connect a fully charged battery pack to

the ESC and turn on your transmitter.

2. With the ESC off, press and hold

the EZ-Set button until the LED turns solid

green, then solid red and then begins blinking

red (indicating the Profile numbers).

3. When the LED blinks red once, release

the EZ-Set button.

4. The LED will blink and then turn solid green

(Low-Voltage Detection ACTIVE) or red (Low-

Voltage Detection DISABLED). The model is ready to drive.



Selecting Race Mode (Profile #2: 100% Forward, 100% Brakes, No Reverse)

1. Connect a fully charged battery pack to

the speed control and turn on your transmitter.

2. With the ESC off, press and hold

the EZ-Set button until the LED turns solid

green, then solid red and then begins blinking

red (indicating the Profile numbers).

3. When the LED blinks red twice, release

the EZ-Set button.

4. The LED will blink and then turn solid green

(Low-Voltage Detection ACTIVE) or red (Low-

Voltage Detection DISABLED). The model is ready to drive.



Selecting Training Mode (Profile #3: 50% Forward, 100% Brakes, 50% Reverse)

1. Connect a fully charged battery pack to the

ESC and turn on your transmitter.

2. With the ESC off, press and hold the EZ Set

button until the LED turns solid green,

then solid red and then begins blinking





LED Codes and Protection Modes



• Solid Green: Power-on light. Low-Voltage Detection is

ACTIVATED (LiPo setting).



• Solid Red: Power-on light. Low-Voltage Detection is

DISABLED (NiCad/NiMH setting). Never use LiPo batteries while

Low-Voltage Detection is disabled.





• Fast Blinking Red: Thermal Shutdown Protection Stage 1. If the

motor has lower than normal power and the speed control is hot, the speed control

has entered Stage 1 Thermal Shutdown Protection to guard

against overheating caused by excessive current flow. If the motor

has no power and the speed control is very hot, the speed control has entered

Stage 2 Thermal Shutdown Protection and has automatically

shut down. Let the speed control cool. Make sure your model is properly

geared for the conditions by referring to the gearing chart in the model's manual.



• Slow Blinking Red (with Low-Voltage Detection on): The speed control

has entered Low-Voltage Protection. When the battery voltage

begins to reach the minimum recommended discharge voltage

threshold for LiPo battery packs, the speed control will limit the power

output to 50% throttle. When the battery voltage attempts to

fall below the minimum threshold, the speed control will shut down all

motor output. The LED on the speed control will slowly blink red,

indicating a low-voltage shutdown. The speed control will stay in this

mode until a fully charged battery is connected.



• Alternating; Blinks Red then Green: If the motor has no power,

the speed control has entered Over Voltage Protection. If a battery with

too high voltage is used, the speed control will go into a fail-safe mode.

Warning: If input voltage exceeds approximately 20-volts,

the ESC may be damaged. Do not exceed 12.6 maximum peak

input voltage.



• Blinking Green: The speed control is indicating the transmitter

Throttle Trim is incorrectly set. If the Multi-Function

knob is set to throttle trim, then adjust the Throttle Trim to the

middle "0" setting.

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 17:30
par benugho
Merci leGlod pour le scan et le lien de la notice mais aucune info concernant le passage du mode 2s à 3s, seule la programmation nimh ou lipo est expliquée.

Refait un essai tout à l'heure et problème identique :x

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 20:22
par tom4
j'avais demandé à traxxas directement, et ils m'avaient dis que l'esc détectait tout seul le passage de 2 à 3S.
essaye brièvement en dégageant le cutoff

tom4

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 21:20
par Ph3nyx
faut tester avec un autre lipo quand mm pour etre sur que ca vient pas de la.

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 22:25
par benugho
Tom4, en virant le cutoff, ça va puisque l'on passe en mode NIMH donc quelle que soit la tension d'entrée sur l'esc, ce dernier ne se mettra pas en coupure CQFD

S'il n'y a pas de manipulation à faire pour le passage de 2s à 3s, c'est que l'esc déduit seul le seuil du cutoff par rapport à la tension d'entrée lors de son allumage
c'est à dire je branche une 2s ==>> 8 volts en entrée donc cutoff à 6v; je branche une 3s ==>> 12 volts à l'entrée donc cutoff à 8v car sans brancher la prise d'équilibrage, qui permet à elle seule de donner la tension dans CHAQUE élément et non la somme de toutes les tensions des éléments, c'est le seul moyen car la prise principale donne la valeur totale de tous les éléments
Ph3nyx a écrit :faut tester avec un autre lipo quand mm pour etre sur que ca vient pas de la.
essais effectués avec 3 lipo Zippy 2s 2200mah et résultats identiques sur les DEUX voitures, le tout acheté d'occasion au même vendeur; les 3 lipo seraient mortes ?

Je ne vois que cette dernière solution :|

Désolé si vous donne mal au crâne :P

Re: Config ESC Traxxas rally 1/16

Publié : 19 févr. 2015, 22:50
par Madbearz
Salut, oui faut tester d'autre lipo, qui viendrais pas du même endroit.

Et sinon tu te mets en mode nimh et tu achete un buzzer qui çe mets sur la prise d'équilibrage.....et zoooooo

Les derniers de chez hk avec deux "sirènes" ont les entends vachement bien....et valent une misere

Je m'en servais que sur les autos qui n'avait pas de cut off, mais maintenant si jai la place je le mets de partout, vaut mieux deux securite qu'en seule...

Seb